Bosnia Rally 2023 - roadbook training camp



Oficiální stránky Bosnia-rally
Náklady pro start: 
- startovné: 700€ nebo 800€
- poplatek za kemp: 110€
- pronájem GPX pro sledování na trati: 60€
Toto je prakticky jen základ, který potřebuje jezdec pro start. 
Pro ty účastníky, kteří nechtějí spát ve stanu, je zde možnost spát v hotelu se snídaní. Dále organizátoři dávají k dispozici i pronájem motorky a navigačního setu.

8.1.2023 byla otevřena registrace pro účastníky Rally. Tento den byl zvýhodněný a jako jediný levnější o 100€. Následující dny, a to až do uzavření registrace, je cena 800€.
Po zaplacení startovného Vám přijde email o potvrzení účasti a následně přijde i potvrzení, že platba dorazila na účet organizátora. Tím je registrace dokončena. Pak už se na Bosnia Rally můžete začít těšit.

Jak se na Rally připravuji?
Pro udržování kondice pravidelně běhám v lese od 3 do 6 km. Při podařeném počasí jezdím na kole, a to jak po silnici, tak i v terénu. Kolo je pro mne takový udržovací prostředek pro kondičku i pro rovnováhu. Dále mám balanční desku, která člověka prověří, jak na tom s tou rovnováhou je. Už nějaký ten čas se chodím otužovat a praktikuji 20 minut ve studené vodě, pak se jdu zahřát plaváním. No a když už mám tolik sportovních koníčků pro udržování kondice, tak je zapotřebí i regenerace a odpočinek. Chodím do sauny a páry. Také dám rád nějaký relax ve vodě s tryskami jako masáž.
Nejdůležitější příprava je samozřejmě jízda na motorce. Snažím se alespoň jednou týdně sedět na motorce a opakovat si věci, co mě Míra Lisý naučil. 
Přípravu nechci podcenit a z každé etapy se chci vracet při síle.

Příprava motorky: 
Pojedu na své motorce Yamaha Tenere 700 „moje“ Rally edice.
Motorka má tolik úprav a vychytávek, že si název Rally edice zaslouží. Všechno jsem upravoval jen proto, aby se mi v offroadu jezdilo lépe a snadněji. Deník motorky najdete zde. Tam je uvedeno vše, co jsem na motorce upravoval a montoval.
Pneumatiky pojedu své oblíbené Mitas Terra Force EF Super označené žlutým pruhem a místo duší poprvé vyzkouším mousse. Mousse je pěnová výplň pneumatik nahrazující duši. Druhou sadu pneumatik povezu s sebou a mám půjčenou přezouvačku pro přezutí. Výměna oleje a kontrola všeho důležitého proběhne před akcí. Co se týče navigačních přístrojů na motorce,  pojedu elektronický roadbook F2R a jeden tripmaster. Jako záložní tripmaster budu mít nainstalovanou aplikaci od F2R v mobilu. Do Bosny pojedeme autem, tak povezeme stojan a nářadí pro případný servis nebo opravu po etapě.

Info - Bosnia Rally:
Organizátor píše, že akce není pro začátečníky. Určitě je potřeba mít nějaké zkušenosti s jízdou v terénu nebo projít nějakou enduroškolou a pořádně se připravit. Přeci jenom, pojede se 5 etap a celkem 1400 kilometrů. To znamená v průměru 280 km na jednu etapu. Dojezd na jednu nádrž by měl být alespoň 150 km. Start etapy bude vždy v 8:00 hod. ráno. Večer ve 20:30 hod. bude briefing a předání roadbooku na další den. Veškerá komunikace bude probíhat v německém a anglickém jazyce. 

Harmonogram:
  • 16.7.2023: check-in (přihlášení a registrace)
  • 17.7.2023: 1. etapa
  • 18.7.2023: 2. etapa
  • 19.7.2023: 3. etapa
  • 20.7.2023: 4. etapa
  • 21.7.2023: 5. etapa
  • 22.7.2023: check-out (den odjezdu)
Rally technika:
Začátkem května dorazily všechny věci, co jsme si pro Rally objednali. Je to spousta kabeláže a bylo potřeba se s tím trochu poprat. Tlačítka byla určená pro jiné věci, ale Petr vymyslel geniální řešení. Nechal vyrobit desku, kde se napájely dráty tak, aby každé jedno určité tlačítko mělo svou funkci. Vše fungovalo a tak mohla začít montáž na motorku. 

Hliníkový plech na veškeré přístroje jsme si nechali vyrobit podle jedné předlohy.

Power box je napájen 12V a posílá proudy přesně tam, kam je potřeba. Pak stačí správně zapojit a  zelená kontrolka oznamuje, že vše je funkční.


Spodní tlačítka budou ovládat roadbook a vrchní tripmaster.


Tripmaster (dále jen ICO) jsme sehnali přes kamaráda Tomáše, který tyto přístroje testuje. Tomáš je i prodejce pro Českou republiku. Kdyby jste měli zájem o toto ICO,  tak zde na stránkách najdete kontakt. ICO TECH FOR RALLY vyrábí Slovenská firma.


Vše je namontované a funkční. Teď to musíme pořádně otestovat a případně doladit detaily.

Náhradní díly:
Pořídil jsem bednu na nářadí, do které jsem naházel nějaké věci a náhradní díly, které by se mohly rozbít nebo opotřebovat - vzduchový a olejový filtr, svíčky, náhradní předfiltry, brzdové destičky, nabíječku a různá čistidla a mazadla. Bedna je vychytaná a já jsem dokoupil vrchní díl jako sedátko, nebo jako pracovní stoleček. Bedny jsou v několika provedení a stohovatelné. Můžete si je seskládat dle vašich představ a různě kombinovat, finální sestava záleží jen na Vás. Já osobně se  potřebnými věcmi do jedné bedny vejdu, ale podotýkám, že tam jsou jen věci na motorku.




Polská firma QBRICK SYSTEM má spoustu variant beden na výběr a tu svou si najde každý.

Startovní čísla:
Když se vydáte na větší organizovanou sportovně zaměřenou akci, tak je velmi užitečná aplikace Sportity. Dostáváte přes ni aktuální informace jak před začátkem akce tak i v jejím průběhu. Přes aplikaci se k Vaší vybrané akci dostanete na základě hesla. 
Nám konečně dorazily informace pro check-in, startovní listiny pro všechny kategorie a samozřejmě nám byla přidělena i startovní čísla. 

Data v Bosně: 
Vydáte-li se do Bosny, potřebujete jejich sim kartu, protože evropský roaming v rámci našich lokálních tarifů Bosnu nepokryje. Kamarád mi doporučil místní sim. Výhodou je, že si můžete koupit e-sim kartu, kterou si nahrajete do telefonu a frčíte. Je to určitě levnější, než si u našeho operátora kupovat roaming pro země mimo Evropský prostor. 

Myslím si, že tento balíček nám bude stačit a vychází na necelých pět set korun. 

Sledování jezdců:
Každý účastník obdrží od organizátora sledovací zařízení OWAKA Tracker, které bude aktivní jen během probíhajících etap Bosnia Rally. Přístroj je na baterii a vydrží v provozu až 48 hodin. Interval trekování je po jedné minutě, díky tomu máte možnost sledovat pohyb každého jezdce on-line.

Na odkazu níže můžete sledovat jezdce na trati v přímém přenosu.

Příprava motorky:

Motorku jsem připravoval celý den. Udělal jsem kontrolu kapalin, vyčistil vzduchový předfiltr a dotáhl všechno možné. Samozřejmě jsem motorku důkladně umyl a vše promazal. Teď je motorka čistá a připravená se ušpinit. Budu doufat, že se nic nepokazí a vše bude fungovat jako dosud.


Jako první pneu pojedu Mitas Terra Force EF a povezu náhradní pneu značky MAXXIS. I když budu používat mousse, povezu s sebou raději i sadu náhradních duší.


Den cesty - sobota (15.7.2023):

Vyjížděli jsme před čtvrtou hodinou odpolední z Prahy. Do cílového města Kupres navigace hlásila něco přes tisíc kilometrů a zhruba dvanáct hodin čistého času za volantem. 

Jeli jsme do Bosny přes Slovensko, Maďarsko a kousíček Chorvatska. Asi jsme měli štěstí a je dobře, že jsme většinu cesty jeli večer a v noci. Jelo se nám hladce. Přijeli jsme nad ránem, ale nechtěli jsme kolem třetí ranní dělat ve ztichlém zázemí hluk, tak jsme si odpočinuli necelých 40 km před cílem na parkovišti a do Kupres jsme dorazili v 8.30 ráno. Nikde nebylo nic značené, ale všichni v místě věděli, kde to je. 


Bosnia Rally - Check- in (16.7.2023):

Kolem osmé ráno jsme zahájili den v místní kavárničce a pak jsme dorazili do kempu. Začali jsme připravovat bivak. 


V 10.00 hodin byl plánovaný check-in účastníků. Na odbavení jsme čekali necelou hodinu. Dostali jsme OWACA tracker oproti 100 eurové záloze, šli jsme na přejímku motorek a dostali papírové roadbooky.  A tady se ukázalo, že podobnou akci jedeme poprvé. Mylně jsme totiž předpokládali, že dostaneme pět ruliček na pět etap – pět dní. Ale ne ne ne …. Dostali jsme dlouhatánské pruhy papíru, které jsme museli sami rozstřihnout a sesadit. Takže další úkol na odpoledne byl jasný >>> připravit roadbooky a neudělat chybu. 






Odpoledne kolem čtvrté dorazili i kamarádi, Kamil s Michalem, s velkým stanem a tak jsme mohli postavit bivak kam se vejdou čtyři motorky.

Na 18.00 hod. organizátor naplánoval spanilou jízdu a nám jen přecházely oči z toho množství motorek.


Zítra se na start postaví 450 strojů. Nějak si vůbec nedovedu představit, jak to bude organizačně zvládnuté při startování a s tolika jezdci na trati. Víc se dozvíme při večerní rozpravě, kterou má organizátor naplánovanou na 21.00 hod. Spát se chystáme brzy, abychom byli na zítra čerství, ale půjde to stejně, až se v noci trochu ochladí vzduch. Je tu totiž nesmírné vedro a přes den jsem to měl ve stanu jako ve fritéze. 

Aktualizace po večerní rozpravě:

Startovací brána bude otevřena v 8.00 hod. a startovat budeme průběžně, můžeme i ve skupinách. Já s Petrem se postavíme na start s čísly 107 (Petr) a 108 (já). 



Bosnia Rally - 1. etapa:

272 km kilometrů, na trati 8.30 – 18.05 hod.

V 8.00 hodin ráno organizátor otevřel startovací bránu, cca v půl deváté se na nás dostala řada. Na trať nás pouštěli po dvou nebo po skupinkách jezdců, co přijeli a chtěli jet spolu. 



V osm nás tam stála dlouhá řada. 450 motorek přeci jen nějaký ten prostor potřebuje. Byli jsme z toho trochu vyjukaní. Nakonec jsme se s kamarádem Petrem ke startu dostali vcelku rychle.  Až tak rychle, že jsem si ani nezapnul interkom a nevypnul ABS. To jsme doladili až na trati. Prvních 30 kilometrů jsme jeli hodně na pohodu a rozkoukávali se. Pak už jsme chytili své tempo.



V hlavě se mi v počátku honily obavy z těžších míst. Ne však z jejich náročnosti. Obával jsem se, co se bude dít, až se tam potká ta masa lidí, kterou v krátkém čase organizátoři vypustili na trať. Hned první těžký úsek dovednosti účastníků řádně prověřil. Nás otestoval k naší spokojenosti. Když se vyhneš, necháš chumel lidí za sebou, vezmeš za to a prostě to jako jeden z mála plynule vyjedeš, tak ze sebe máš dobrý pocit. Samozřejmě, že na trati potkáš jezdce, kteří Ti ukážou záda. Když se ale i Tobě daří předjíždět, máš pocit k nezaplacení.


Trať byla většinou nesmírně prašná. Prach jsme dýchali pokaždé, když jsme měli někoho před sebou. Prach je zrádný, zhoršuje viditelnost. Potkali jsme jeden brod a několik těžkých výjezdů. Ale jeli jsme pěkně a svižně.  



Cca 150 km před cílem se před nás na jednom kamenitém výjezdu zamotal další jezdec a Petr v prachu najel na kámen a spadl. Jemu se nestalo nic, motorka ale nešla nastartovat. 2,5 hodiny jsme hledali způsobenou závadu. Celý předek motorky jsme odstrojili, ale pořád jsme nedokázali najít, kde se kabely poškodily a proč to nenatočíme. Pomalu jsme začali uvažovat, že zavoláme asistenci a opravu pořešíme v bivaku. Sám bych trať nedojížděl. Jel bych s Petrem do zázemí poladit závadu, abychom druhý den mohli opět na start spolu. Nakonec, prakticky už těsně před rozhodnutím to vzdát, jsem se rezignovaně o motorku opřel a bylo to tam….. prostě jsem to viděl - až nahoře u řídítek. Pak najednou stačilo jen pár minut a opravili jsme to. 

Změnili jsme tedy vnitřní cíl dojezdu a snažili se dosáhnout cílové brány do 18.00 hod. To se nám podařilo, hrdě jsme si odnesli razítko stvrzující úspěšné absolvování první etapy. Musíme se poprat s únavou, vyčistit motorky a trochu se jim pověnovat na zítra. Potřebujeme připravit roadbooky na druhou etapu. Je něco málo po deváté večer a ještě čekáme na kluky, abychom jim trochu pomohli s přípravou jejich strojů na zítra a těšíme se spát. Ale těšíme se i na zítřejší start. Ten bude opět v 8.00 hod.

Trochu statistiky:

  • Délka 1. etapy dle našich tachometrů: 272 km
  • Doba na trati: 9,5 hodiny
  • Byla chvilka po jedenácté a  my měli vše na další den připravené. 

A proč jsme chtěli dosáhnout cílovou bránu do 18.00 hod.? Kolem 18.00 hod. ji totiž organizátor oficiálně uzavírá, tím prakticky motivuje jezdce, kteří na trati už vědí, že to nestihnou, aby se vrátili do bivaku po asfaltové silnici. Je to z důvodu bezpečnosti, aby se jim tam potmě už jezdci nikde neztráceli v horách.

Pro Vás, koho zajímá, jak to máme při tak dlouhé jízdě s jídlem a pitím, přiznávám, že si vystačíme s energetickými tyčinkami. Aneb není čas, ztrácet čas. Vodu si vezeme v batohu. Ale snídani? Tu jsme si ráno u auta udělali vydatnou.



Bosnia Rally - 2. etapa (17.7.2023):

253 km, na trati 8.15 - 16.00 hod.

Ve druhém dni už asi všichni věděli, co a jak. Přišlo mi, že i start byl takový svižnější. Šlo to rychle, startovali jsme už kolem čtvrt na devět.


Na trati jsme strávili necelých osm hodin. Sami jsme tomu na konci nevěřili, ale jeli jsme to na jeden zátah. Bez jídla, jen s vodou, s vidinou Coca Coly na benzince. Ta na nás čekala nakonec až těšně před cílem. Cca od 150ého kilometru jsme si říkali: "Jakmile bude cestou benzinka, natankujeme a koupíme si aspoň Colu". Benzinka nebyla, druhá polovina trasy vedla skoro celou dobu v horách. 


Trať dnes obsahovala jen máĺo asfaltu, maximálně tak 10%. To mám rád. Jeli jsme hodně hory, lesy a planiny. Na planinách to bylo s ohledem na horké počasí peklo, zase jsme se potýkali s pořádnou dávkou prachu.


V lesích jsme se naštěstí trochu ochladili. V dnešní etapě na nás čekal hluboký brod, dokonce i s fotografem organizátora, tak snad budou i nějaké zajímavější profi fotky. Párkrát jsme dnes stáli, zejména tehdy, když jsme se před kamenitými výjezdy snažili vyhnout chumlu lidí tak, abychom cestu nahoru zvládli plynule. Ne vždy to však šlo. Na jednom z kamenitých výjezdů se mi podařilo dvakrát položit motorku, ale nic vážného se nestalo. Jen pár pomačkaných blastrů. S tím se ale na akci podobného typu počítá. Celkově jsme stáli asi 40 minut, nějaké minuty nás stálo i rovnání pomačkaných krytů, ale jsme i tak spokojení.


Po návratu do depa vždy nejdřív spěcháme na večeři. Únava po celém dni je značná a hlad též. Potřebujeme načerpat trochu sil, než se vrhneme na přípravu motorek a roadbooku na další den.



Zítra nás zřejmě čeká nejnáročnější a nejdelší etapa - 315 km. Jdeme spát brzy, ať načerpáme trochu sil.

Aktualizace - půlnoc:

Víte, co se říká? Když chceš rozesmát Pána Boha, sděl mu svoje plány. ....  už jsme byli přichystáni ke spánku a těšili se na odpočinek. V tom to začalo. Zvedl se vítr a přišla silná bouřka. Místo spánku jsme zachraňovali, co se dalo. Nevěděli jsme, co dřív. Zda držet velký stan nad motorkami nebo chytat můj stan, který se chystal každou sekundou odletět. Poryvy větru a deště šly ze všech směrů.  Kluci, co mají u nás v bivaku motorky, naštěstí ještě nespali, bouřky se všimli, skočili do auta a přispěchali nám pomoci. Jejich auto jsme z jedné strany použili jako větrolam a o zbytek jsme se už nějak zvládli postarat. Tahle "príma akce" trvala tak hodinu a půl, a nadělila nám zase jeden ze zážitků, na který ve finále budeme vzpomínat s úsměvem na rtu, i když v noci a už vůbec ne ráno, při vstávání, to tak nevypadalo. 

Tak, je ráno třetího dne a jdeme na start ....  

Bosnia Rally - 3. etapa (18.7.2023):

  • Na trati: 8:15 do 15:47 hod.
  • 315 km

Ráno bylo trochu těžší, měl jsem pocit, že nestíháme, ale nakonec jsme se na start postavili včas. Odstartovali jsme hluboce za polovinou jezdců. Jak se jízda odvíjela, dařilo se nám jich hodně předjet. Bylo to náročné, ale člověka to nesmírně motivuje, že zapomene i na únavu z nedostatku spánku.

Ačkoliv dnešní etapa byla nejdelší ze všech, určitě nebyla nejnáročnější. Odhaduji, že až 80 km vedlo po asfaltu. Většina trasy nám zase dala zakusit pořádnou dávku prachu. Cca na osmdesátém kilometru se tentokrát prach stal osudným mně. Jelo v tu chvíli hodně motorek. Jel jsem svižně, odhaduji tak 60 km/h.  Na kamenité cestě jsem ve zvířeném prachu neviděl kámen. Při nárazu předního kola na kámen se mi zavřela řídítka a už jsem byl na zemi. Spadl jsem na pravou stranu, poničil kryty páček, poškrábal padací rámy, jsem trochu potlučenej, ale mohl jsem jet dál. Chvíli jsem se po tom pádu rozkoukával, ale záhy jsem chytil zpátky svoje tempo.

Tempo je velké téma. Každé ráno si s kamarádem říkáme, že "dnes pojedeme na pohodu", každé ráno tomu i věříme. Ale jakmile sedneme na motorku, je to jinak. Člověk si nemůže pomoci. 


Dnes jsme si přes Interkom dohodli vtipnou strategii "Budeme je znervózňovat" a párkrát to vyšlo. Když jsme chtěli nějakou skupinku předjet, ale jevilo se to příliš obtížné či riskantní, pověsili jsme se jim na záda a tlačili je. Párkrát to klaplo.... znervoznění jezdci raději zastavili a my mohli frčet dál. Tahle strategie nás bavila.

Dnes jsme moc času neztratili, stáli jsme všehovšudy tak půl hodiny. Někde za polovinou trasy jsme doplnili cukry Coca colou, nakopli energii nějakou energetickou tyčinkou a jeli jsme dál.

Bylo opravdu velké horko, když jsme projížděli Mostarem, motorky nám ukazovali 37-39 stupňů. Rozehřáté ulice města nás pěkně potrápily. Docela vhod nám přišel přejezd řeky, ve které byl lehce utopený kamenný můstek. 



Zajímavý výjezd jsme absolvovali kousek před cílem. Trasa nás dovedla až na kopce s větrnými elektrárnami. Dokonce jsme zastavili pro fotku, jak se nám tam líbilo.


Po návratu do depa se vždy nejdřív vrháme na večeři a také na přípravu motorek na další den, to nám zabírá tak hodinu a půl až dvě hodiny. Záleží, co se ten den přihodí a kolik toho rozbijeme. Fyzická únava je třetí den už znát, člověk může mít sebepoctivější přípravu běháním či na kole, ale tohle je prostě jiný pohyb. Ale jakmile si sednete na motorku, tak všechna bolest a únava zmizí, však to znáte. Už teď se vlastně těšíme na zítřejší etapu.


Ještě pro jistotu na noc přikurtujeme stan k motorkám, ať nás zase něco nepříjemně nepřekvapí a půjdeme si brzy lehnout.

PS: podle zpráv z domova, online sledování perfektně funguje, máme před sebou ještě dva dny, tak kdo byste chtěl stihnout si s námi projet trať aspoň na mapě, tak tady: Online sledování Bosnia Rally 2023

Připomínám naše čísla: 107 a 108

Video - Bosnia Rally 2023 - MOSTAR (3. etapa)


Bosnia Rally - 4. etapa (19.7.2023):

  • Start: 8.35 hod.
  • Vzdálenost: 290 km

Dnes jsme se trochu prali se začátkem. Docela dlouho nám trvalo, než jsme se vykopali na start, startovali jsme až po půl deváté prakticky mezi posledními. Nevím, zda únava kombinovaná se včerejším pádem nebo prostě klasická krize "po třetím dni" byly příčinou toho, že jsem si první stovku kilometrů vůbec neužíval. Zkrátka - měl jsem jet, tak jsem jel. Když to šlo, tak jsem předjížděl, ale neměl jsem šťávu. Na chuť jsem tomu přišel až po první stovce.

Přitom trasa byla dneska pěkná, po dešti se ani neprášilo. Celkově byly optimální podmínky, trochu se ochladilo  (na cca 24 st.) a jelo se příjemně. Na trase bylo hodně kamenitých výjezdů a sjezdů. 

Včera večer na rozpravě nás organizátor upozornil na možnost vybrat si na několika místech tzv. LT light-track. Upozorňoval na obtížnost standardní trati s tím, že tam by nejraději pouštěl jen lehké motorky. My máme těžké, ale smířit se s tím, že bychom se vyhnuli výzvě, jsme se nedokázali. Většina jezdců si nakonec LT vybrala. My jsme lehký úsek nejeli ani jeden. Zvládli jsme všechny ty náročné, a to bez pádu.  Petr akorát trochu přebrzdil a odložil motorku. Ale bylo to řízené a říkali jsme si, jak jsme to měli všechno hezky pod kontrolou. A to včetně jednoho extrémně náročného kamenitého výjezdu, který měřil cca 8 km a byl plný serpentýn. Patřil mezi ty nejnáročnější úseky na trati, ale zvládli jsme ho v kuse a dobře. Psychika je mocná. Kdybychom nebyli postrašeni organizátorem, vletěli bychom tam a jeli, co to dá. Takhle jsme se drželi zpátky a možná i proto si to tolik neužívali. Objektivně řečeno to ale byl jeden z nejlepších úseků celé rally.

Jeden ze sjezdů vedl příkře dolů po sjezdovce. Řekl bych, že to musela být černá, jaký to mělo spád. V kombinaci s výkony předchozích dní už jsme pociťovali únavu a cca na 200. kilometru jsme museli dát 10 minutovou pauzu a doplnit energii vojenskou čokoládou a energetickou tyčinkou.

Ve druhé části trati jsem měl moc hezký zážitek. Jedu, rozhlížím se a najednou poznávám, že tudy jsem už jel. V roce 2016 jsem s kamarádem Romanem cestovali v Bosně. Tehdy jsem měl ještě Triumpha Tigera a najeto mnohem méně. S tou samou cestou jsem se tenkrát trápil a najednou jsem si uvědomil, že to tudy valím jakoby se nechumelilo a ještě s radostí. Krásné zjištění potvrzující, že veškerý trénink a úsilí se jednoho dne zúročí. Třeba takhle. 



Pro ty, koho to zajímá, chci ještě doplnit, že jsme zatím všechny dny zvládali jet celou trasu na jednu nádrž. Dnes jsme nerozbili nic, tak nás po dojezdu nečekalo tolik práce, jen standardní příprava na další den (umýt motorku a namazat řetěz) a hlavně zase stáhnout a přikurtovat stan. Osvědčilo se nám to. V noci ze včera na dnešek kolem třetí ráno totiž opět přišla bouřka. My však byli po zkušenostech předchozí noci připraveni. Jen jsme vykoukli, zkontrolovali, jak vše drží, kde má a mohli jsme pokračovat ve spánku. Já to měl i s bonusem. Pršelo tak intenzivně, že jsem za chvíli měl vodu i pod podlážkou stanu. Měl jsem tak trochu vodní postel. :-)

Zítra nás čeká poslední etapa,  dnes jsme měli poslední rozpravu a zítra na start zase kolem osmé a už jen 190 Km.


Video - Bosnia Rally 2023 - KONJIC (4. etapa)

Bosnia Rally - 5 etapa (20.7.2023):

  • Vzdálenost: 189 km
  • Doba na trati: 8.01 - 13.10 hod.

Ráno jsme už před osmou byli na startu. Večer na rozpravě nás organizátor zase strašil, že to bude těžký a avizoval možnost využití LT pro těžké motorky. Když jsme studovali trať, všimli jsme si, že je tam několik úseků se singltreky. Bylo nám jasné, že po dešti bude bahno. Strategie byla jasná. Odstartovat co nejdřív. Chtěli jsme eliminovat riziko, že skončíme v chumlu jezdců čekajících na čím dál zhoršující se výjezd singltreku. 

Takže dnes ráno start už 8.01. Vyplatilo se.  

Jelo se nám skvěle. Únava předchozích dní jakoby nebyla, tělo si zvyklo, nebolelo. Jeli jsme svižně, spoustu motorek jsme přejeli. Tím, že jsme startovali brzy, nebyla cesta tolik rozbitá. Organizátor při rozpravě hodně strašil tím, že jeden úsek v etapě měl loni nejvíce úrazů. Tudíž mnoho jezdců volilo LT nebo před složitými úseky zastavovalo a dumalo, jak nejlépe je projet. 

Přijeli jsme ve skupině k hluboké vodě. Ani jsme si to pořádně neuvědomili, věřili jsme si, vlítli jsme do ní a ve výjezdu, který následoval, jsme už byli sami. Celou tu skupinu jsme nechali za zády přemýšlící o tom, jak to projet.

Těžkým úsekům jsme se v žádném případě vyhnout nechtěli. Byla to výzva. Jeli jsme si do Bosny sáhnout na to, co v nás je. Prostě jsme si je museli zkusit. A jsme nadšení. Dali jsme to všechno. Každý den jsme si jeli pro sladkou motivaci. Stejně tak i dnes. 

Kromě singltreků nás v této etapě čekal jeden dost ostrý skalnatý výjezd.  V blízkosti města Kupres, kde to všechno vždy začínalo i končilo, naše dovednosti prověřil obtížný, ale nádherný výjezd sjezdovky. Dokonce jsme si mohli zkusit i přeskok takové menších zídky. Tahle etapa byla krásná, těžká, rozmanitá a krátká. Sedlo nám to dnes tak, že bychom snad i chtěli jet dál. 

Etapu jsme jeli v kuse, ale kousek před cílem jsme konečně vyzkoušeli občerstvovací stanici. Přeci jen, aspoň poslední den..... Kousek jablíčka a nějaké pití nás stálo cca 15 minut, ale bylo to fajn.


Pěkný den to byl, a to včetně posezení s ostatními účastníky na závěr.....

A zítra sbalit zázemí, naložit motorky a domů.....




Bosnia Rally - Den 6 - den odjezdu (21.7.2023):

Bosnia Rally je za námi.



Dnes v půl deváté ráno jsme odjeli z bivaku směr Praha. Cestu jsme zvolili stejnou.

Odjíždíme unavení, celí, zdraví a o něco zkušenější. Hlavu máme plnou zážitků

Na tachometru jsme natočili celkem 1.300 km, z toho cca 1000 km offroad a 300 asfalt.

Teď si dáme trochu času, aby se nám vše rozleželo v hlavě a časem se k Bosnia Rally nejspíš ještě vrátím a pár informací doplním. 


Aktualizace - Epilog:

Jak jsem řekl, tak činím. Dojmy si sedly a myšlenky jsem si uspřádal.

Rozhodně nelituji peněz, které jsem do Roadbook Training Campu vložil. Úmyslně uvádím celý podtext akce, protože jsem se nejednou po návratu setkal s otázkou: „Tak co, kolikátý jsi dojel?“ Akce je No Race.  I když se nám v hlavě občas zapnul „režim závodník“ a předjížděli jsme, co to šlo, o umístění v této akci nešlo. Bosnia Rally je tréninkový kemp, kde si člověk může trochu osahat, jak to na podobných závodech vlastně chodí. A pro nás dva to bylo hlavně o sebepoznání, o zlepšování orientace podle roadbooku a o tréninku v těžším terénu.

Musím přiznat, že jsme se sebou byli spokojení. Ani jednou jsme si neulevili a i když máme těžké motorky, nezvolili jsme lehčí variantu trasy. Byly úseky, kdy jsme jeli opravdu rychle a předjížděli jsme i lehké motorky. Všechno je to o jezdci a jeho dovednosti, ne o tom, jestli sedíš v sedle lehké či těžké motorky. Znatelně jsme se oba zlepšili. Pět dní konstantního tréninku udělá hodně. Dříve jsme v těžkém terénu potřebovali pomoc toho druhého, vytlačit, vytáhnout apod. Teď už jsme si dokázali poradit sami.

V počátku jsem měl obavu z hromadné jízdy v chumlu, ke které bohužel svádělo hromadné startování. Obavu jsem s každým dalším startem ztrácel, naučil jsem se v tom manévrovat. Každý den to bylo pocitově lepší a lepší. Malou vnitřní stopku jsem na chvíli dostal, když jsem v 60ti spadl. Byl to nepříjemný pocit. Hned mi do hlavy vklouzla vzpomínka na úraz, kdy jsem si zlomil zápěstí. Na chvíli mi to sebralo švih, ale naštěstí jen na chvíli.

Jestli bych měl něco doporučit jezdcům, které podobná zkušenost láká, tak rozhodně by se do podobné akce neměli pouštět začátečníci. Tato událost není vhodná pro jezdce, kteří nemají najeto nějaký ten pátek v offroadu a nemají zkušenosti s obtížnými cestami.

Mám radost z toho, jak jsme to celé zvládli, ponorku jsme neměli ani trošku. Jezdíme spolu už několik let a jsme na sebe zvyklí. Umíme si vyjít vstříc. I na trati jsme se střídali při vedení rovnoměrně. Dá se to tak celé lépe zvládnout.

Těm jezdcům, kteří na Bosnia Rally vyrazí, bych chtěl předat pár věcí. Vyplatí se chodit ráno do hotelu na snídani. Nejen, že je dobrá, ale člověk je ráno rychle odbaven. Značná časová úspora se při chystání na start hodí. Počítejte s tím, že v zázemí nejsou sprchy a toalety. K dispozici jsou pouze ty v hotelu. To Vám naopak nějaký čas sebere. Možná by bylo fajn, kdyby to do příštích ročníků pořadatel s hygienickým zázemím podchytil trochu lépe. Jinak bych organizátorům nevytkl vůbec nic, vše klouzalo tak nějak samo a hladce. Možná mne trochu mrzelo, že pro nás, kdo jsme projeli všechny etapy v časovém limitu, nebyla připravená žádná účastnická odměna, žádná medaile. Je to trochu škoda. Na druhou stranu byl na trati přítomen profi fotograf a tak se těším na fotografie, abych měl pro vzpomínku (za 150 e).

 

A co nás čeká teď?

Moji Tenerku:

  • výměna krytů páček
  • servis zadního i předního tlumení (Vangelas Corporation)
  • přezutí (celou rally jsme odjeli na mousse od Mitasu, nyní dáváme zpět duše a Maxxis pneu, které jsme si vezli jako náhradní)
Petrova KTM dostane:

  • přezutí (dtto)
  • opravu předního ráfku
  • výměnu krytů páček
  • servis předního tlumení, též Vangelas

Takže na to, jak jsme s nimi řádili, to nejsou nikterak veliké zásahy. Vypulírované od špíny už jsou.

A už teď přemýšlíme, co bude příště ………..

Díky, že jste na Bosnia Rally prostřednictvím tohoto blogu byli s námi. 

Video ke zhlédnutí: 

Slíbil jsem fotografie od fotografa z Bosnia Rally, tak k nahlédnutí pár fotek zde:


Organizátor Stefan Rosner

Bivak

Spanilá jízda













Kamarádi Michal a Kamil dorazili také



Děkuji za přečtení a sdílení 

Komentáře

KAM V ROCE 2024?

Jaro: Chorvatsko, po stopách Dinaric Rally a podzim: 14ti denní cestování v Řecku